Karantina Önerileri 16 /Materyalsiz Oyunlar



Karantina döneminde tüm aileler sınırları zorladı, biribirinden güzel oyunları hem ekran sürelerini kısaltmak hem birlikte kaliteli vakit geçirmek adına ardı ardına sıraladı.👏 Kimi zaman çok eğlendiniz, kimi zaman hayaller/hayatlar durumuna geldiniz değil mi?Hatta bazen saatlerce uğraştığınız materyalle oynamak ve onun unutulması 5 dakika sürmüş bile olabilir.🙈  Eskiden bizi nelerle oyalıyolardı acaba diye düşünürken aslında bir sürü teknolojiden ve materyalden uzak oyun olduğunu düşündüm.  Bir çok oyun arasından en sevdiğim 10 tanesini seçtim. Haydi birlikte bakalım oyunlara 🎉





1-BOM!
Oyuncular halka halinde dizilirler. İçlerinden biri “1” diye saymaya başlar, yanındaki oyuncu “2”, onun yanındaki “3” şeklinde saymaya devam ederler. 5’e gelen oyuncu “BOM” der. Oyun kuralı gereği 5 ve 10’un katlarında BOM denir. Örneğin,“1-2-3-4-BOM-6-7-8-9-BOM. “BOM” demek yerine sayısının kendisini söyleyen oyuncu yanar ve oyundan çıkar.Oyun 1’den başlayarak diğer oyunlar arasında devam eder.




2-PAZARA GİTTİM
Oyuncular halka şeklinde oturur. İçlerinden biri oyunu “Pazara gittim ve ELMA aldım.” diyerek başlatır.  Yanındaki oyuncu bir önceki oyuncunun çarşıdan aldığı şeyi aynen söyler ve üzerine bir meyve-sebze daha ekler. Örneğin“Pazara gittim ELMA, MUZ aldım”. Üçüncü oyuncu da ikinci oyuncunun söylediğinin aynısını söyler ve bir meyve-sebze daha ekler. Oyun bu şekilde her oyuncuda yeni bir meyve-sebze eklenerek devam eder. Alınan meyve-sebzelerin sırasını karıştıran ya da unutan oyuncu yanar ve oyundan çıkar. Diğerleri en baştan başlayarak oyunun tekrar eder.


3-EVET-HAYIR
Oyunculardan biri soru soran diğeri de cevap veren kişi olur. Cevap veren oyuncunun hiçbir soruya “EVET” ya da “HAYIR” şeklinde cevap vermemesi gerekir. Örneğin, “Okula gidiyor musun?” sorusuna “EVET” derse yanar. “Gidiyorum” demelidir.  Karşı oyuncu “Kaç kardeşsiniz?,3 kardeşsiniz değil mi?” gibi şaşırtmalı sorularla karşısındaki oyuncuya “EVET-HAYIR” dedirtmeye çalışır.



4-NESİ VAR?
Oyunculardan biri aklından bir nesne ya da varlık tutar. Diğer oyuncu/lar tutulan nesne ya da varlığa dair sorular sorar. “Canlı mı? Cansız mı?”, “Ne renktir?”, “Kaç ayaklı?”, “Ne yer?”, “Nerede yaşar?” gibi. Verilen cevaplara göre oyuncunun aklındaki tahmin edilmeye çalışılır. Oyun bu şekilde sıra ile devam eder.



5-KELİME AVI
Oyunculardan birisi, ya da anne-baba çocuklara iki harfli bir hece verir. Örneğin “De”. Çocukların kendilerine verilen 2 dakikalık sürede “De” ile başlayan 3 ya da 5 kelime bulması beklenir. Deniz, Defter, Delgeç, Demlik gibi. Hedeflenen kelime sayısını bulan çocuk bir puan kazanır.




6-TAŞ KAĞIT MAKAS
Oyun için gerekli olan tek şey eliniz. Eliyle şekillerini hızlıca oluşturan oyuncular, aşağıdaki olaylar dahilinde oyunu kazanmış olurlar:
· Taş, makası kırar (Taş kazanır).
· Makas, kâğıdı keser (Makas kazanır).
· Kâğıt, taşı sarabilir (Kâğıt kazanır).




7-ÇEVREMDEKİ SESLER
Çevremizdeki sesleri dinleme ve ayırt etme çalışmaları, çocukların çevreyi daha bilinçli dinlemelerine, işittikleri seslere dikkatlerini yoğunlaştırmalarına, bu sesleri tekrarlamalarına ve tanımlamalarına yardımcı olmaktadır. Evdeki televizyon, radyo v.b. aletleri kapatın ve camlarınızı açın. Çocuğunuzla birlikte etrafınızdaki sesleri dinlemeye başlayın. Evinizin içinden ve dışından gelen sesleri ayırt etmeye çalışın. Bu çalışma için belli bir süre tutabilir, kum saati kullanabilir ya da alarm kurabilirsiniz. Süre sonunda her oyuncunun duyduğu sesleri adlandırmasını isteyerek karşılaştırma yapabilirsiniz.  



8-RİTM ÇALIŞMALARI
Ritim çalışmaları her yaşa uyarlanabilen ve eğlenceli oyunlardan. Vüdumuzu kullanarak yapacağımız ritimler ise hem eğlenceli hem de yetenek geliştirici. Aile üyelerinin isimleri, hayvanlar, meyeveler veya eşyalar alkışlayarak hecelenebilir, dizlere vurma, parmakları şıklatma, ayakları yere vurma v.b. şekilde çeşitlenebilir. Ayrı ayrı kullandığınız vücut parçaları birleştirilerek daha karmaşık ritmler oluşturulabilir. Asker gibi bir sırada yürüme, elleriyle dizlerine vurarak eş zamanlı bir şekilde tempo tutma çalışmaları yapılabilir.






9-HEYKEL OYUNU
Okul öncesi dönemden başlayarak yaşları gittikçe büyüyen çocukların en sevdiği oyunlardan biri heykel oyunudur. Müzik açılır ve müzik eşliğinde  dans edilir. Müzik kapatıldığında çocuklardan heykel olmaları istenir. Müzik kapatıldığı esnada hareket eden yanmış olur. Oyun bu şekilde devam eder. En son kalan çocuk diğer aile üyeleri tarafından alkışlanır.




10-DUDAK OKUMA
Çocuğunuza bilinmesi kolay olan sözcüklerden birini (anne, baba, kardeş, arkadaş, adları gibi ) seçerek, dudak hareketleriyle (hiç ses çıkarmadan) söyleyin. Çocuklar da, söylenen sözcüğün ne olduğunu sizin dudak devinimlerinizden bulmaya çalışırlar. Bilen çocuk ya da diğer aile üyesi seçtiği bir kelimeyi dudak hareketleriyle anlatır ve oyun bu şekilde devam eder.





NOT: Oyun metinleri farklı sitelerden derlenerek yazarın katkıları ile son haline getirilmiştir. Oyun isimlerinin yazılı olduğu background www.pinterest.com sitesinden alınmıştır. 

Yorumlar